OMÜ Kampüsünde Yolcu-Durak İlişkisi

OMÜ Kampüsünde Yolcu-Durak İlişkisi 

Ondokuz Mayıs Üniversitesi 1 Nisan 1975 yılında kurulmuştur. Üniversitenin yer seçiminde, o yıllarda şehir merkezine 16 km uzaklıktaki Kurupelit Aşınım Yüzeyindeki düzlük saha tercih edilmiştir. Kampüse ulaşım, sahil yolundan aşınım yüzeyi yamaçlarına yapılan eğimli yollar ile sağlanmıştır. Merkez yerleşkedeki binalar aşınım yüzeyindeki farklı denizel taraçalar üzerinde inşa edilmiştir. Tıp fakültesi ile veterinerlik fakültesine ait binalar 140 m taraçasında yer alırken diğer fakülte binaları 200 m taraçası üzerinde yer alır.  

Foto 1. Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nden Görünüm (Değiştirilerek Url-1).
Merkez kampüse eğimli yol ile giriş olsa da aşınım yüzeyi üzerinde, fakülte binaları arasındaki yollar düze yakın az eğimlidir. Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ne ulaşım belediye otobüsleri, özel halk otobüsleri, dolmuşlar ve tramvay hattı ile sağlanır. Bu yazı da merkez kampüs içerisindeki otobüs duraklarının yolcu yoğunluğu ile ilişiği incelenmiştir.  

Bir güzergâh boyunca otobüs veya servis durakları belirlenirken yolcu yoğunluğu, konutlara yakınlık, durak arası mesafeler, güzergâh doğrultusu gibi etmenler dikkate alınır. Bir mahale otobüs hattı seferlerinin başlaması için yolcu sayısının yıl içerisinde büyük oranda dalgalanmaması istenir. Bazen güzergâboyuncaki bazı duraklarda yolcu potansiyeli az olsa da güzergâh üzerinde bulunduğundan o mevkie durak yapılması mümkün olmuştur. Ondokuz Mayıs Üniversitesi merkez kampüsünde yolcu olarak addettiğimiz insanlar genelde öğrencidir. Öğrenci dışında ise Tıp fakültesi hastanesi bulunmasından ötürü Samsun halkı diğer yolcu sınıfıdır. Öğretim dönemi içerisinde kampüste yolcu yoğunluğu fazladır. Otobüs durakları ile otobüs duraklarına yakın yolcu olasılıkları değerlendirildiğinde Omü Caddesi boyunca sıralandıklarını, sadece Mühendislik Fakültesinden güneye Kız yurduna giden bağlantı yolunda bir durak olmadığı gözlenmiştir. Duraklar arasında en fazla yolcu yoğunlukları Hastane Durağı ve İlahiyat Fakültesi duraklarında görülür. Bunun dışında ise diğer duraklarda yolcu yoğunlukları benzerdir.

Harita 1. OMÜ Caddesinde Otobüs Durakları ile Yolcu Yoğunluğu İlişkisi

 Burada Samsun Kız yurdunda durak olmaması, yolcu trafiği yerine güzergâh kolaylığının tercih edildiği anlaşılır. Ancak kız yurdu Ziraat, Sağlık meslek yüksekokulu ile aynı potansiyele sahiptir. Durakların yolcu yoğunlukları haritasında da bu görülür. Bu yazının tavsiye kısmı Samsun kız yurduna da bir durağın yapılmasıdır. Diğer yazılarıma göre kısa tuttuğum bu metin, CBS'nin her alanda kolaylaştırıcı ve yol göstericiliğini göstermektedir.   

Not: Atıf yapılan dışında; metin ve görselleri izinsiz kullanmanız intihal suçunu kabul ettiğinizi gösterir. 

Kaynakça

Url-1. http://www.omu.edu.tr/tr/icerik/omu-kayitlara-hazir

Url 2. http://sayilarla.omu.edu.tr/

ArcMap, Google Earth Pro. Gözlemler

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kamaz Fayı: Samsun’un Depremselliği?

Karadeniz'de Gelgit

Kadıralak Yaylası Menderesleri