Samsun Kıyılarındaki Deniz Dolguları
Samsun
Kıyılarındaki Deniz Dolguları
Deniz dolguları sahil
şeridi dar olan yerleşmelerde sıklıkla görülür. Kıyı kesimindeki yerleşmelerin
hacimsel ve ekonomik büyümesi, ekstra alan ihtiyacı gerektirir ve bu ihtiyaç da
çoğunlukla deniz dolgusu ile karşılanır. Deniz dolguları aslında yüksek mühendislik
isteyen tasarımlardır. Bundan dolayı ekonomik gücü yüksek olan kıyı kentlerinde
deniz dolguları daha sık görülür. Ekonomik gücü düşük kentlerde ise planlı bir
deniz dolgusu faaliyeti yapılamaz, sadece kıyı gelişigüzel çöp, hafriyat
depolama faaliyeti yürütülür. Yalnız bu yanlış kıyı dolguları ise yarardan çok
zarar getirir.
Ülkemizde kıyı
dolguları cumhuriyetin ilk yıllarına kadar gider. Bölge ayrımı yapmadan, kıyı
bölgelerimizin tamamında deniz dolgularına rastlanılır. Tabi her kıyı dolgusu
farklı bir ihtiyacı karşılamak için yapılır. Ege ve Marmara Bölgeleri
kıyılarındaki deniz dolguları çoğunlukla ekonomik maksada hizmet etmek için
inşa edilmiştir. Bu kıyılardaki dolgu alanları üzerinde büyük liman ve
tersaneler mevcuttur. Diğer bölgelerimiz kıyılarındaki deniz dolgularının bir
kısmı ekonomik faaliyete hizmet eder, haricindeki inşalar ise rekreasyon alanı
yaratmak düşüncesiyle yapılmıştır. Karadeniz kıyı kentlerindeki deniz dolguları
bölgenin ulaşımını desteklemek için yapılmıştır. Bu maksatla Artvin Sarp’tan
- Sakarya Karasu’ya kadar uzanan
Karadeniz Sahil Yolu projesi yapıldı. Bu yol projesiyle özellikle
Giresun-Artvin arasındaki kıyı kesiminin %50’sinden fazlası yapay kıyıya
dönüşmüştür.
Samsun ilindeki ilk
deniz dolguları Samsun Şehri kıyısına inşa edilen liman ile başlanılır. 1953
yılında başlatılan Liman Dolgusu Projesi 1963’de bitirildi. Lakin günümüze
değin geçen zamanda limana çeşitli eklemeler yapılarak şuan da Orta ve Doğu
Karadeniz’in en büyük limanına bürünmüştür.
Şekil 1. 1953 Yılı Samsun Hava Fotoğrafı (Konuk, 2015'den Düzenlenerek) |
Samsun ilindeki diğer büyük dolgu
projeleri doğu ve batı park olarak anılan, rekreasyon için kullanıma sunulmuş
deniz dolgularıdır. 1980’li yıllardan sonra yapımına başlanan bu deniz
dolguları, en son Golf sahası yapılarak 2017 yılında bitirilmiştir. Bu büyük deniz dolguları dışındaki kıyı
dolguları ulaşım, liman, spor faaliyetlerine hizmet etmesi için inşa
edilmiştir. Bu yazıda Atakum/Körfez Burnu ile Derbent Burnu arasındaki Atakum
ve Samsun şehirleri kıyılarındaki deniz dolgularının fonksiyonel kullanım
açısından dağılımı anlatılacaktır. İncelenen alandaki deniz dolgularının
başlangıcı 1953 yılıdır. Bitiş yılı ise 2020’dir.
Körfez – Derbent Burnu
arasında 1953-2020 yılları arasında toplamda 328,8 hektar deniz dolgusu
yapılmıştır. Kıyı kesimine inşa edilen deniz dolgularında kullanım payı olarak
en büyük orana sahip faaliyet Rekreasyon(Dinlence)dur. 328,8 hektarlık toplam
deniz dolgusunun 200,3 hektarlık % 60,9’luk kısmı rekreasyon-park alanı olarak
ayrılmıştır. Dinlence olarak kullanım gören deniz dolgularından sonra en büyük
pay sahibi diğer kullanım şekli ise Liman’dır. 328,8 hektarlık toplam deniz
dolgusunun 85,5 hektarlık %26’lık kısmı liman işletmelerine hizmet etmektedir.
Dinlence ve liman faaliyetleri dışında deniz dolgularındaki hatırı sayılır
orandaki diğer faaliyet ise Ulaşım’dır. Toplamda 28,3 hektarlık deniz dolgusu
karayolu için kullanılmaktadır.
Tablo 1. Samsun Deniz Dolgularının Fonksiyonel Dağılımı |
Bunlar dışında deniz dolguları üzerinde işletme
faaliyet koluna dâhil ettiğim bina yapıları ise 10 hektarlık alan kaplarken,
mevcut dolgular üzerinde 3,6 hektarlık alan göl olarak kullanılmaktadır.
Körfez – Derbent burnu
arasına inşa edilen deniz dolgularında en büyük payın, halkın doğrudan
kullanabildiği ve faydasından daha çok istifade edilen Dinlence-Rekreasyon
alanları olması, kıyı dolgularının kısmen doğru yapıldığı kabul edilebilir.
Tabi her kıyı dolgusu yakın kıyı deniz ekosistemini yok etse de, hızlı
yapılaşmanın olumsuz sonucu olarak cereyan eden kıt yeşil alanların telafisi
Samsun’da böyle olmuştur. Dinlence dışında en fazla kullanıma sahip liman faaliyeti
ise, özellikle Samsun Şehir merkezine iş imkânı sağlaması açısından kayda değer
orana sahiptir. Kullanım şeklinde üçüncü sırada olan karayolu ağı ise
yanıltıcıdır. Zira gerek dinlence alanları gerekse liman alanları birbirlerine
yollarla bağlıdır. O sebeple aslında ulaşım için ayrılan deniz dolgusu alanı
daha fazladır. Burada sadece arazi yüzeyinin tamamının karayolu ile kaplı olan
yereyler seçildiğinden oranı düşük çıkmıştır. Tabi çalışma ölçeğinin düşük
olması da ayrıntıyı azaltmıştır.
Harita 1. Samsun Deniz Dolgularının Dağılımı |
Son olarak Samsun kıyılarında; incelenen
alanda yapılan kıyı dolgularının büyük çoğunluğunun (%60,9) dinlence alanlarına
ayrılması, halkın yararına olmuştur. Bu açıdan her ne kadar kıyı dolgularını
tasvip etmesem de İldeki mevcut dolguların doğru planlandığı söylenebilir.
Not:
1953 yılına ait hava fotoğrafları Nükhet KONUK’ın ‘Samsun İl Merkezinde Kıyı
Yönetimi’ başlıklı doktora tezi içerisindeki fotoğrafların sayısallaştırarak
alınmıştır. Doktora tezinde bahsedilen hava fotoğrafları herhangi bir coğrafi
ızgara içerisinde gösterilmediğinden sayısallaştırmada bir miktar hata payı
mevcuttur. Bu durum da deniz dolgularının fonksiyonel kullanım alansal dağılışı
miktarlarında artı-eksi olarak hatalar olabilir. (Karşılaştırma için Doktora
Tezi incelenebilir). İntihal suçtur.
Kaynakça
Samsun’da Kıyı
Yönetimi, Ali Uzun, Türk Coğrafya Dergisi, 2000.
Atakum’da (Samsun)
Antropojeomorfolojik Yapılar ve Çevresel Etkileri, Ömer Güner, Doğu Coğrafya
Dergisi, 2019.
Samsun İl Merkezinde
Kıyı Yönetimi, Nükhet Konuk, OMÜ Fen Bilimler Enstitüsü, 2015.
Google Earth Pro, QGIS,
ArcGIS, ESA, Gezi-Gözlem.
Çok güzel derli toplu durumu özetleyen bir çalışma olmuş. Tebrikler. Sevindirici olan bu dolgu alanlarının yüzde 62 sinin rekreasyon alanı (en azından şimdilik) olarak kullanılıyor olması. Kıyı ekosistemi açısından tüm karadenizde çok yıkıcı olan bu süreç en azından Samsun'da daha doğru yürütülmüş. Merak ettiğim iki konu bu dolgu alanları ülkemizin yüzölçümüne eklenmekte midir? Bir de tüm kıyı ülkelerce yapılan bu dolgular kıyılarda dalga aşındırmasını hızlandırmakta mıdır?
YanıtlaSil